Opera w 3 aktach o życiu i męczeńskiej śmierci św. Wojciecha na podstawie średniowiecznych żywotów Św. Wojciecha autorstwa Jana Kanapariusza i Brunona z Kwerfurtu w przekładzie Kazimierza Abgarowicza.
Premiera: 4 listopada 2017 r., godz. 18.00, Centrum Św. Jana w Gdańsku
Muzyka:
Beata Wróblewska
Libretto:
Dariusz S. Wójcik
Dyrygent i kierownictwo muzyczne:
Piotr Staniszewski
Reżyseria i inscenizacja:
Marek Richter
Asystent reżysera:
Dariusz S. Wójcik
Choreografia:
Jarosław Rzepiak
Obsada:
Wojciech Sławnikowic: Dariusz S. Wójcik
Matka Wojciecha/ Teofano: Magdalena Witczak
Dytmar/ Grzegorz V: Piotr Macalak
Bolesław II Pobożny / Jan XV: Sasza Reznikow
Wielich / Nil: Jacek Szymański
Bolesław Chrobry: Grzegorz Piotr Kołodziej
Cudzołożnica: Barbara Lewicka
Wiwana: Alicja Rumianowska
Kronikarz/ Bogusza: Andrzej Śledź
Otton III cesarz niemiecki: Filip Łach, Otton III dziecko: Kajetan Macalak
Leon opat/ Sicco kapłan pruski: Aleksander Kopecki
oraz
Jan Kanapariusz, zakonnicy, halabardnik, posłaniec, książę pruski, wojowie, lud czeski, Gdańszczanie i Prusowie (studenci II roku Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni)
Koncertmistrz orkiestry:
Natalia Walewska
Korepetytor solistów/ Partia fortepianu w orkiestrze:
Anna Mikolon
Wizualizacje:
Łukasz Czerwiński
Projekt i wykonanie kostiumów:
Maria Kaczyńska
Realizatorzy:
dyrygent i kierownictwo muzyczne:
Piotr Staniszewski
reżyseria i inscenizacja:
Marek Richter
asystent reżysera:
Dariusz S. Wójcik
choreografia
Jarosław Rzepiak
korepetytor solistów
Anna Mikolon
koncertmistrz orkiestery
Natalia Walewska
wizualizacje
Łukasz Czerwiński
projekt wykonanie kostiumów
Maria Kaczyńska
W spektaklu wykorzystano fragmenty filmu „Drzwi Gnieźnieńskie” wg scenariusza Wojciecha Kalwata prezentujące animację Drzwi Św. Wojciecha (projekt Fundacji Świętokrzyskiej Góry Historii).
Autorzy animacji:
Piotr Janowczyk i Magdalena Gajewska.
Bilety:
*sektor I (rząd V-XVI): 40 zł.
*sektor II (rząd XVII-XXIII): 30 zł.
*sektor III (rząd XXIV-XXXI): 20 zł. (bilet zbiorowy od 10 os.)
do nabycia na miejscu na 2 godziny przed spektaklem (rezerwacja pod nr. tel. 600 290 214) oraz na interticket.pl.
Dramat muzyczny w 3 aktach pod tytułem „Sic itura ad Deum” osadzony jest w realiach historycznych X weku. Ukazuje postaci żyjące w tych czasach w Europie, które miały znaczący wpływ na kształtowanie się stosunków społecznych, politycznych i religijnych. Poprzez wprowadzenie scen rodzajowych (życie miasta, handel niewolnikami, turnieje rycerskie, chrzest Gdańszczan i Prusów etc) przedstawia obyczajowość tamtych czasów. Postacie historyczne występujące w sztuce to: Papież Jan XV i Grzegorz V; dynastia Ottonów (Otton I, II i III) panująca w cesarstwie niemiecko-rzymskim; dynastia Przemyślidów (Bolesław II) panująca w Czechach; dynastia Piastów (Bolesław Chrobry) panująca w Polsce i św. Wojciech, którego historia życia przedstawiona jest w porządku chronologicznym: od narodzin, po wykupienie Jego ciała przez Bolesława Chrobrego.
Postać św. Wojciecha – głównego bohatera, człowieka szukającego swojego miejsca, wyrastającego ponad przeciętność i wyprzedzającego własną epokę, tworzy oś dramaturgiczną sztuki. Szukanie przez św. Wojciecha dróg do porozumienia między skłóconymi narodami zamieszkującymi ówczesną, środkowo-wschodnią Europę jest celowo uwypuklona ze względu na aktualność problemu, który dziś określa się mianem „Przymierza”.
Merytoryczna wartość sztuki wyrażona w słowie (dialogi) ma charakter uniwersalny, czyli ponadczasowy (np. konflikt władzy świeckiej i kościelnej, potrzeba ewangelizacji w zakresie poszerzenia duchowości człowieka oraz ekumenizm).
Dariusz S. Wójcik scenariusz sztuki oparł na dwóch źródłach historycznych, jakimi są „żywoty” Św. Wojciecha autorstwa Jana Kanapariusa i Brunona z Kwerfurtu oraz na faktach historycznych dotyczących realiów tamtej epoki, powiązań dynastycznych Piastów, Ottonów, czy wreszcie koligacji rodzinnych samego św. Wojciecha.
Libretto otrzymało bardzo pochlebne recenzje dwóch znanych i cenionych historyków gdańskich:
Prof. Jerzy Samp określił sztukę „Sic itur ad Deum” jako … ogromnie ambitne, wartościowe przetworzenie „Żywotów” Św. Wojciecha autorstwa Jana Kanapariusz i Brunona z Kwerfurtu. Sztuka posiada walory rzetelne w sensie warsztatowym napisanego widowiska, niebagatelny ładunek wartości poznawczych…Sztuka jest głęboką refleksją nad gorliwoścą wiary, pokory, ceny poświęcenia się idei chrystianizacji, wreszcie nad sensem życia i śmierci…
Natomiast prof. Andrzej Januszajtis napisał … Interesująca forma, dramatyczna treść i ponadczasowa aktualność – to wystarczające powody, by udzielić daleko idącej pomocy w wystawieniu tej sztuki…
Patronat Honorowy:
JE Ks. Abp Sławoj Leszek Głódź Metropolita Gdański
Organizator:
Stowarzyszenie Przyjaciół Teatru Otwartego w Gdańsku
Partnerzy:
Nadbałtyckie Centrum Kultury
Fundacja Świętokrzyska Góry Historii
Nord-Piano