Koncert Polski 1050


Koncert Polskiego Chóru Kameralnego pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego jest obszerną prezentacją historycznej panoramy polskiej muzyki chóralnej. Tytuł koncertu nawiązuje do obchodzonej w tym roku, 1050. rocznicy przyjęcia chrztu przez polskiego księcia – Mieszka I z dynastii Piastów, który to fakt wyznacza symboliczny moment włączenie się Polski w krąg kultury chrześcijańskiej i zachodnioeuropejskiej.

Część pierwsza rozpocznie się trzynastowieczną pieśnią rycerską – Bogurodzica, która była pierwszym polskim hymnem. Kolejne utwory, powstałe między XVI a XVII wiekiem, oparte będą na tekstach łacińskich i polskich. Będą to zarówno utwory nurtu kompozytorów szesnastowiecznej Reformacji: Mikołaja Gomółki i Wacława z Szamotuł, jak też katolickich: Andrzeja Hakenbergera i Mikołaja Zieleńskiego. Utwory tych ostatnich zilustrują m.in. twórcze posługiwanie się przez polskich kompozytorów, powstałą na południu Europy, techniką polichóralną

Część druga przedstawi utwory kompozytorów XX i XXI wieku. Mimo, że stylistycznie różnorodne, utwory wyraźnie odwołują się do tradycji europejskiej polifonii. Prezentację utworów chóralnych Pawła Łukaszewskiego, Andrzeja Koszewskiego, Henryka Góreckiego, Pawła Szymańskiego, Krzysztofa Pendereckiego zamknie wyrafinowany, skomponowany w technice sonorystycznej, utwór Augustyna Blocha. Rozpoznamy w utworze brzmienia charakterystyczne dla muzyki chrześcijańskiego wschodu, ale też muzyki żydowskiej, które do czasu II wojny światowej, były ważną i integralną częścią polskiej kultury muzycznej.

Wstęp: wolny
Start: 20:00

Program
część I
1.Anonim ( XIII wiek ) – Bogurodzica
2.Jerzy Liban z Legnicy ( 1464- zm.po 1546 ) – Ortus de Polonia
3.Mikołaj Gomółka ( 1535 – 1591 ) – Psalm 29 – Nieście chwałę mocarze
4. Mikołaj Gomółka ( 1535 – 1591 ) – Psalm 47 – Kleszczmy rękoma
5. Wacław z Szamotuł ( 1524 – 1560 ) – Modlitwa gdy dziatki spać idą
6. Andrzej Hakenberger ( 1574 – 1627 ) – Veni dilecte mi a 8
7. Andrzej Hakenberger ( 1574 – 1627 ) – Vulnerasti cor meum a 12
8. Andrzej Hakenberger ( 1574 – 1627 ) – Nigra sum a 12
9.Mikołaj Zieleński ( 1550 – 1616 ) – Per Merita Sancti Adalberti
10. Mikołaj Zieleński ( 1550 – 1616 ) – Ortus de Polonia
11. Mikołaj Zieleński ( 1550 – 1616 ) – Magnificat

część II
1.Henryk Mikołaj Górecki ( 1933 – 2010 ) – Veni Sanctae Spiritus
2.Andrzej Koszewski ( 1922 – 2015 ) – Zdrowaś Królewno Wyborna
3.Paweł Łukaszewski ( 1968 ) – Nunc dimittis
4.Paweł Szymański ( 1954 ) – In Paradisum
5.Krzysztof Penderecki ( 1933 ) – O Gloriosa Virginum
6.Augustyn Bloch ( 1929 – 2006 ) – Anenaiki


Jan Łukaszewski –
Dyrygent, dyrektor naczelny i artystyczny oraz twórca międzynarodowych sukcesów Polskiego Chóru Kameralnego Schola Cantorum Gedanensis, pomysłodawca i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego Mozartiana, juror polskich i zagranicznych konkursów muzycznych, wykładowca kursów mistrzowskich − jest uznawany za jednego z najznakomitszych w Europie specjalistów w dziedzinie muzyki chóralnej.

Ceniąc kunszt artystyczny Polskiego Chóru Kameralnego i jego Dyrektora, współcześni kompozytorzy, polscy i zagraniczni, już ponad 500 razy powierzyli Janowi Łukaszewskiemu dyrygowanie światowymi prawykonaniami ich kompozycji. Krytycy podkreślają,
że kierowany przez Jana Łukaszewskiego Polski Chór Kameralny osiągnął nie tylko perfekcyjne brzmienie i doskonałą biegłość techniczną, ale także unikatową zdolność do odkrywania stylistycznych idiomów muzycznych właściwych dla wielu epok i ich kompozytorów. Jan Łukaszewski cieszy się sławą dyrygenta potrafiącego w krótkim czasie przygotować  muzyczne interpretacje najbardziej skomplikowanych utworów. Jako dyrygent gościnny Jan Łukaszewski współpracował m.in. z Chórem Polskiego Radia w Krakowie, a obecnie współpracuje m.in. z Chórem Filharmonii Krakowskiej oraz Chórem Filharmonii Wrocławskiej.

Jan Łukaszewski ceniony jest także za dyrygowanie orkiestrami oraz prowadzenie utworów wokalno-instrumentalnch. Wśród orkiestr prowadzonych przez Jana Łukaszewskiego znajdują się tak znakomite zespoły polskie jak Sinfonia Varsovia (Warszawa) i Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia (Katowice) oraz wspaniałe orkiestry zagraniczne, takie jak Academy of Ancient Music z Cambridge, Akademie für Alte Musik Berlin, Neue Düsseldorfer Hofmusik, Concilium Musicum Wien, Ensemble Sans Souci Berlin, portugalska Divino Sospiro czy Narodowa Orkiestra Łotewska z Rygi.

Jan Łukaszewski jest często zapraszany do prowadzenia kursów mistrzowskich i seminariów dla dyrygentów chóralnych w Polsce i na świecie. W Rotterdamie, podczas World Symposium of Choral Music występował w podwójnej roli: jako prowadzący kurs mistrzowski, a także jako wykładowca seminaryjny. Jego umiejętności są  szczególnie cenione w Japonii, gdzie od lat prowadzi kursy mistrzowskie w Nagano, Maruko, Tokio, Karuizawa, i Takarauzka. Jan Łukaszewski wielokrotnie zasiadał i zasiada w jury światowych, renomowanych konkursów chóralnych, m.in. w Japonii (Takarazuka, Karuizawa, Morioka), Walii (Llangollen), na Litwie (Kłajpeda), we Włoszech (Fivizzano, Calabria) oraz  Szwajcarii (Montreux). Jest także jurorem konkursów kompozytorskich
w Polsce, Anglii (Cambridge), Francji (Rouen) i Niemczech (Kolonia).

Od ponad 40-stu lat Jan Łukaszewski, równolegle z profesjonalnym Polskim Chórem Kameralnym, prowadzi, założony przez siebie, Chór Chłopięco-Męski Pueri Cantores Olivenses, z którym z powodzeniem występował w wielu krajach europejskich, w Ameryce  Północnej, Japonii i Chinach.

Jan Łukaszewski jest jednym z nielicznych w Polsce propagatorów i wykonawców muzyki chóralnej takich znakomitych kompozytorów współczesnych jak Schönberg, Messiaen, Xenakis, Globokar, Takemitsu, Castiglioni, R.Strauss, Pepping, Tippett, Ives, Barber, Penderecki, Górecki czy Kilar.  W 1992 roku Jan Łukaszewski spotkał się osobiście z Toru Takemitsu w Warszawie oraz w Gdańsku. Spotkania odbyły się w związku z monograficznymi koncertami poświęconymi twórczości japońskiego kompozytora. Jan Łukaszewski zaprezentował m.in  – po raz pierwszy w Europie – utwór Wind Horse, do partytury którego kompozytor wprowadził podczas prób drobne zmiany. Toru Takemitsu był bardzo zadowolony z interpretacji jego utworów w wykonaniu Jana Łukaszewskiego i Polskiego Chóru Kameralnego.

Jan Łukaszewski przygotował nagrania dla Polskiego Radia, Dutch Radio, Sender Freies Berlin, Bayerischer Rundfunk, Südwestrundfunk i Westdeutscher Rundfunk oraz dla Telewizji Polskiej i Niemieckiej oraz zarejestrował ponad 70 płyt CD. Dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej Jan Łukaszewski nagrał m.in. 68 ofertoriów Giovanniego Pierluigi da Palestrina. W roku 2013 Jan Łukaszewski poprowadził nagranie 55 motetów siedemnastowiecznego kapelmistrza gdańskiego Andrzeja Hakenbergera (1574-1627), w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego i szwajcarskiego zespołu instrumentalnego Musica Fiorita. Płyta z tymi nagraniami będzie najpełniejszą prezentacją północnoeuropejskiej XVII-wiecznej polichóralności.

Jan Łukaszewski jest aktywnym animatorem życia muzycznego.  Z jego inspiracji odbyły się m.in. Międzynarodowe Sympozja Muzyki Chóralnej, Dni Bachowskie, Festiwal Chopin w Gdańsku. Od dziewięciu lat, z inicjatywy i pod artystycznym kierownictwem Jana Łukaszewskiego odbywa się w Gdańsku Międzynarodowy Festiwal Mozartowski Mozartiana. Podczas trwającego siedem dni Festiwalu Mozartiana prezentowanych jest kilkanaście koncertów i wydarzeń towarzyszących. Tradycją festiwalu jest, że koncert finałowy, który odbywa się w zabytkowej katedrze w Gdańsku – Oliwie, prowadzi Jan Łukaszewski. Są to koncerty oratoryjne z udziałem Polskiego Chóru Kameralnego, wybitnych, światowej sławy solistów oraz najwybitniejszych orkiestr specjalizujących się w wykonawstwie muzyki XVII i XVIII wieku – np. Academy of Ancient Music czy Akademie für Alte Musik Berlin.

Wyrazem publicznego uznania dla kunsztu artystycznego dyrektora Polskiego Chóru Kameralnego są przyznawane mu prestiżowe nagrody i wyróżnienia.

W roku 1999 Jan Łukaszewski został pierwszym laureatem nagrodyim. Jerzego Kurczewskiego, przyznawanej dla najwybitniejszych kompozytorów i dyrygentów związanych z chóralistyką. W kolejnych latach tę samą nagrodę otrzymali m.in.: Henryk Wojnarowski, Stefan Stuligrosz, Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar i Krzysztof Penderecki. Jan Łukaszewski zasiada obecnie w kapitule przyznającej to prestiżowe wyróżnienie.  W roku 2000 Jan Łukaszewski został laureatem Pomorskiej Nagrody Artystycznej w kategorii Całokształt Twórczości. W 2008 roku Jan Łukaszewski otrzymał wyróżnienie Zasłużony dla Kultury Polskiej oraz medal Zasłużony Kulturze Polskiej Gloria Artis przyznawane przez polskiego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W 2009 roku Jan Łukaszewski otrzymał nagrodę Miasta Gdańska Splendor Gedanensis za wykreowanie marki Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego Mozartiana w Gdańsku.

W 2010 roku otrzymał nagrodę Orphee D’Or  przyznaną przez francuską Academie du Disque Lyrique w kategorii Najlepsze nagranie muzyki chóralnej za płytę Penderecki: Complete Choral Works. Jan Łukaszewski jako pierwszy dyrygent na świecie dokonał nagrania kompletu utworów Krzysztofa Pendereckiego na chór a cappella. Płyty nagrane pod kierownictwem Jana Łukaszewskiego były osiemnaście razy nominowane i pięciokrotnie honorowane główną nagrodą polskiego przemysłu fonograficznego – Fryderyk, ostatnio w roku 2014 za płytę Marian Borkowski. Choral Works w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej.

Jan Łukaszewski posiada tytuł doktora w dziedzinie sztuk muzycznych, w dyscyplinie artystycznej dyrygentura, który obronił z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis – Należy do wąskiego grona światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych. Założony w 1978 roku przez Ireneusza Łukaszewskiego, a od 1983 prowadzony przez jego brata Jana, zespół (składający się z 24 zawodowych muzyków) nieustannie dąży do osiągnięcia doskonałości wykonań i odkrywania nowych obszarów muzycznych. Chór daje rocznie około 80 – 100 koncertów, przygotowując ponad 50 różnych programów. Zespół stawia sobie za cel nadrzędny regularną pracę na instrumentalnym, orkiestralnym” poziomie, co, oprócz wielu innych umiejętności, wymaga całkowitego opanowania aparatu wokalnego, umożliwiając realizację wszystkich technicznych i artystycznych wymogów partytury.

Repertuar Polskiego Chóru Kameralnego jest niezwykle obszerny – od muzyki a cappella po duże formy oratoryjne, operowe i symfoniczne. Zespół cieszy się opinią niezrównanego wykonawcy muzyki współczesnej, dokonał ponad 500 prawykonań, w tym dzieł takich kompozytorów jak m.in. Henryk Mikołaj Górecki czy Krzysztof Penderecki. Swoje utwory dedykowali chórowi m.in. Wojciech Kilar, Augustyn Bloch, Krzysztof Meyer, Andrzej Koszewski czy Paweł Łukaszewski.

Niezmienna od lat, najwyższa jakość brzmienia i interpretacji Polskiego Chóru Kameralnego, gwarantuje mu współpracę z najlepszymi światowymi orkiestrami (m.in. Academy of Ancient Music, Divino Sospiro, Neue Düsseldorfer Hofmusik, Concilium Musicum Wien, Sinfonia Varsovia, NOSPR, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus”) oraz znakomitymi dyrygentami chóralnymi (m.in. Eric Ericson, Uwe Gronostay, Frieder Bernius i Stephen Layton).

Zespół był wielokrotnie zapraszany na międzynarodowe festiwale muzyczne, takie jak Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Ruhr-Festival, Rendezvous musique nouvelle, Soundstreams, a także do Salzburga, Drezna, Berlina i Tokio. Tournées koncertowe wiodą go po niemal całej Europie, a także do USA, Kanady i Japonii. Oprócz ponad 70-ciu płyt CD (wydanych m.in. w Acte Préalable, BeArTon, Carus, DUX, Musica Sacra, Naxos, Wergo i Musidisque), kaset magnetofonowych i video, z których wiele nominowanych było do nagród fonograficznych, Polski Chór Kameralny nagrywał także dla polskich i zagranicznych rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych, między innymi dla Polskiej Telewizji (w tym komplet 68 offertoriów Giovanniego P. da Palestriny), a za granicą dla Dutch Radio, Bayerischer Rundfunk, Hessischer Rundfunk, Südwestrundfunk, Sender Freies Berlin, Westdeutscher Rundfunk oraz dla ZDF (drugiego kanału niemieckiej telewizji publicznej).

Najnowsza z płyt CD zespołu, Krzysztof Penderecki: Complete Choral Works vol.2, stawia Polski Chór Kameralny w wyjątkowej pozycji jedynego na świecie zespołu, posiadającego w swoim repertuarze wszystkie utwory na chór a cappella Krzysztofa Pendereckiego. Poprzednia płyta, Krzysztof Penderecki: Complete Choral Works vol.1 zarejestrowana na specjalne zaproszenie samego kompozytora została nagrodzona w maju 2010 prestiżową nagrodą Orphees D’Or (Złoty Orfeusz), przyznaną przez francuską Academie du Disque Lyrique za najlepsze nagranie muzyki chóralnej.

Polski Chór Kameralny był 18 razy nominowany do nagrody Fryderyk, a pięciokrotnie  ją zdobył. Ostatnią nagrodę Fryderyk Polski Chór Kameralny otrzymał w 2014 roku za płytę Marian Borkowski Choral Works w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej.

We wrześniu 2013 roku Polski Chór Kameralny wraz z zespołem Musica Fiorita nagrał wszystkie 55 motetów XVII-wiecznego o gdańskiego kompozytora Andrzeja Hakenbergera,  w transkrypcji Jana Węcowskiego.

Polski Chór Kameralny jest członkiem TENSO (międzynarodowego stowarzyszenia europejskich chórów kameralnych). Jednym z najbardziej znaczących projektów artystycznych, których zespół jest pomysłodawcą i organizatorem, jest Międzynarodowy Festiwal Mozartowski Mozartiana, prezentujący muzykę Amadeusza w wielu różnych stylach i przyciągający w sierpniu do Gdańska-Oliwy tysiące słuchaczy. W 2009 roku Jan Łukaszewski otrzymał Splendor Gedanensis za wykreowanie marki Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego Mozartiana w Gdańsku. W2011 roku Międzynarodowy Festiwal Mozartowski Mozartiana został laureatem konkursu na najlepszy produkt turystyczny województwa pomorskiego.

Z podobnie dużym zainteresowaniem melomanów spotkał się wpisujący się w obchody Roku Chopinowskiego Międzynarodowy Festiwal Chopin w Gdańsku, który Polski Chór Kameralny zorganizował w Parku i Katedrze Oliwskiej w dniach 25 – 26 czerwca 2010 roku.

Gdański Festiwal Muzyczny jest kontynuacją projektu, po raz pierwszy zrealizowanego w roku 2008. Formuła Festiwalu jest otwarta, niemniej indywidualne piętno programowe każdej kolejnej edycji nadaje towarzyszące jej przesłanie lub postać Artysty Rezydenta. W roku 2016 tę funkcje zgodził się przyjąć legendarny Maxim Vengerov.
Motyw przewodni edycji 2016: „Koncert Polski”.

Szczegółowy program festiwalu: gdanskifestiwal.pl


Skip to content